Demi Masa..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang

Selawat dan salam buat baginda Rasulullah Muhamad s.a.w

Sungguh telah di abadikan di dalam kalam Allah, dalam surah Al-Asr;

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh. Dan mereka  berpesan-pesan dengan kebenaran serta dengan sabar

Setelah sekian lama tidak menulis di halaman ni, hari ini telah Allah gerakkan hati aku untuk melihat kembali tulisan-tulisan lama. Mengimbau kenangan lalu. Bertapa masa telah berlalu, dan aku serta sekelilingku banyak telah berubah.

Sedar tidak sedar, dahulu ketika aku mula berjinak menternak kambing, dengan belian pertama dua ekor anak kambing betina. Kambing pula tinggal di dalam reban. Sekarang dari dua ekor anak kambing tersebut, seekor dah pun mati. Tinggal anaknya yang sekarang sudah beranak untuk kali pertama. Kemudian aku beli lagi dua ekor kambing betina, dan keduanya telah pun mati. TingIMG_4155gal anak-anak kambing dari keduanya. Ada lagi yang aku beli, sepasang anak kambing. Tapi yang itu pun mati keduanya, tak sempat membesar. Allahu…

Sekarang, dari enam ekor kambing yang pernah aku beli, tinggal seekor yang masih hidup. Selebihnya adalah anak-anak kambing dari kambing yang dah mati tu; seekor jantan, seekor induk, dan 3 ekor anak kambing.

Macam-macam yang terjadi, bukan kambing ternakan aku je, yang kambing-kambing abah pun banyak yang mati. Dugaan, Allah bagi dugaan.

Tapi dahulu dengan sekarang, berbeza.. Dahulu kambing dalam reban, sekarang dah ada kandang hasil kerja abah dan kami adik beradik. Alhamdulillah..

Benar banyak jerih yang perlu ditempuh, dan masih jauh perjalanan nak berjaya. Tapi dalam setiap perkara ada hikmahnya. Mungkin sahaja hikmahnya tidak nampak hari ini, mungkin esok lusa, tahun depan, atau hari-hari mendatang, atau di akhirat sana. Wallahualam.

Dalam rasa banyak terkurang, dalam tak sedar, banyak jua yang telah bertambah baik.

Kesimpulannya, jangan biarkan kesusahan yang datang, mengaburkan pandangan kita terhadap apa yang telah kita dapat sepanjang perjalanan kita tu.

Alhamdulillah.. 🙂

 

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s